Tuesday 10 October 2017

12.0 Berhenti di Sini

Hentian pertama. Kami turun di hujung jalan di satu simpang. Masing-masing turun dari kenderaan dan membawa arah. Akhirnya kaki berpijak di bumi. Bumi yang pernah basah berendam banjir. Kesannya jelas di sana sini. Barang-barang rumah bergelimpangan di luar. Tanah becak di tepi jalan mula mengering. Debu dan habuk mula berterbangan.

Saya dikunjungi seorang makcik yang bertanyakan baju kurung. Sebenarnya, tim kami juga ada menyediakan pakaian terpakai untuk dihantar ke tempat lain. Bukan di sini tempatnya kerana kelihatan baju sudah berlambak-lambak. Untuk tidak menghampakan permintaannya, saya mengambil inisiatif untuk mengambil sepasang dua pakaian daripada bonet kereta kami. 

“Pakaian yang orang bawa sudah banyak. Pilih sahaja di surau itu.” Sambil bercakap tangannya dihalakan ke arah surau yang sangat hampir. Saya turut menoleh ke sana. Kelihatan bangunan surau bewarna hijau dengan kesan air jelas pada dindingnya.




 “Kebanyakkan baju saiznya besar, tiada saiz makcik.” Sambungnya lagi. Memang makcik ini kecil molek orangnya. Saya telah hulurkan pakaian yang juga bersaiz kecil, Insya-Allah berpadanan dan bermanfaat buatnya.

Selain itu makcik turut bercerita, “Masa banjir hari itu, kami selamatkan diri di atas jambatan. Kami makan minum dengan bekalan yang mana sempat dibawa sahaja. Malamnya juga kami cuma tidur di situ.”

Saya mendengar dengan penuh haru. Ibu siapalah ini. Tidak sanggup melihat makcik di depan mata ini bercerita begitu, apatah lagi jikalau kisah sedih begini kita dengari dari ibubapa sendiri di kala saatnya kita jauh di sisi. Mungkin kita sendiri sibuk, demi memenuhi tuntutan tugas dan tanggungjawab yang lain. Saya peluk erat makcik itu, dialah wanita yang dipilih Allah untuk diuji pada usianya yang begitu… Allahu Allah….

Seterusnya, kami didatangi seorang kakak. “Adik, boleh minta tikar?” Alhamdulillah, bekalan tikar tambahan yang dihadiahkan oleh peniaga di Bukit Bunga membolehkan kami mengagihkan kepada lebih ramai mangsa banjir. Ada penduduk yang tolong ambilkan untuk saudara dan jiran mereka yang kebetulan tiada di rumah ketika itu.




Saya melihat laluan ke rumah kakak yang bertanyakan tikar itu penuh lumpur dengan tangki air terhadang  di atas jalan. Natijahnya, laluan berkenderaan menemui jalan mati di situ. Kelihatan papan tanda bertulis PEJABAT RISDA STESEN DABONG jelas terpacak di situ.

Selain daripada apa yang mereka semua minta, Puan Azlinda dan Ustazah Maznah turut menghulurkan sebuah plastik berisi keperluan asas setiap seorang. Minyak masak, beras, kicap, budu, telur dan sebagainya diharap dapat menjadi pelengkap kepada menu ringkas mereka kelak. Kami tidak membawa lilin, toto (selimut tebal yang juga boleh dibuat alas tidur) dan peralatan sekolah. Beberapa orang lain yang menghampiri dengan tujuan mendapatkan barangan tersebut terpaksa pulang begitu sahaja.

Namun, tangan mereka tidak kosong dengan bekalan barang dapur dan juga sebidang tikar bagi yang memerlukannya. Bagi yang memerlukan telekung solat, selimut, kain batik, pelikat dan tuala ada kami sediakan. Tidak kurang juga yang bertanyakan pakaian dalam. Sungguh kasihan melihat andai permintaan mereka yang tidak kesampaian. Walaupun bantuan banyak yang sampai, adakalanya tidak mengikut saiz mereka, apatah lagi keperluan-keperluan yang agak jarang diberi perhatian.

Di sudut yang lain, di persimpangan jalan, saya melihat tim lelaki sedang berkumpul setempat. Saya melihat pakcik-pakcik asyik bercerita kepada mereka. Saya cuba hampiri dan hanya menumpang dengar dari kejauhan.




 Salah seorangnya memberitahu, “Seumur idup ambo, tidok pernoh ambo keno banjir serupo lagu ni….” Tertarik mendengar ceritanya, namun segan pula rasanya untuk turut serta di situ.

Cukuplah cerita yang saya dengar dari makcik dan beberapa orang kakak sebentar tadi. Saya terus bergerak ke tempat lain yang hampir. Saya lihat tiang api yang sepatutnya terpacak gagah, condong ke sisi dalam keadaan hampir tumbang dan terputus dua. Saya mendongak ke atas,  masya-Allah… Kerusi tersangkut di atas pokok yang tinggi!




Menapak beberapa langkah ke lorong di tepi rumah, saya melihat di depan sana, perahu kecil tersadai di atas jambatan. Tiba-tiba bau busuk menusuk-nusuk hidung… saya toleh ke kiri kanan, mencari apakah sumbernya. Sekilas kelihatan bangkai ayam tersadai di atas tanah becak. Di kaki tiang rumah yang rumahnya entah ke mana.




 Kesan ayam mati nampak di situ. Entah berapa ekorkah lagi binatang yang lain turut sama menjadi korban banjir sebelum sempat menjadi santapan di meja makan. Dalam siri gambar yang dikirim rakan, lembu juga mati tergolek. Bila diuji bencana besar begini, segala makhluk yang hidup, tanpa mengira manusia, haiwan dan tumbuhan menjadi terancam. Entah berapa hidupan yang terkorban dan musnah dalam banjir besar ini, hanya Allah Yang Tahu….

Merenung ke dalam diri. Saya berteriak sekuat suara tanpa didengari sesiapa. Hati saya bergema! ‘Ke manakah air mataku? Mana perginya gugusan air mata yang tidak henti-henti sebelum aku sampai ke sini? Keraskah hatiku? Tiada setitik air mata yang terbit melihat ini semua? Atau mungkin sudah keringkah kolam mataku?’

Rupanya, bila segalanya sudah di depan mata. Mata sudah tidak tertangis lagi. Kering sudah air mata. Semoga hati juga tidak kering. Saya berteleku seketika. Memujuk-mujuk hati. Kembali menghayati apa yang saya lihat. Ya Allah, tidak terucap dengan kata-kata lagi…

Akhirnya, dalam keterpaksaan… Dalam proses melembutkan hati yang keras… Mata kalah akhirnya. Tik! Bukan rintik hujan dari langit. Mata menjadi saksi kepada sekeping hati. Sekeping hati yang perlu basah dan lunak, perlu melihat apa yang tersurat dan apa yang tersirat. Betapa besarnya kuasa-Mu Ya Allah…

‘Kesiannya mereka Ya Allah… Tabahnya hati-hati mereka yang diuji itu. Tolonglah mereka Ya Allah. Tolonglah kami juga dalam menempuh hidup di dunia ini. Mereka telah diuji dengan cara mereka. Selamatkanlah kami semua dari ujian yang tidak mampu kami tanggung. Hanya kepada-Mu kami berserah. Dunia ini tidak bernilai apa-apa. Sekelip mata Engkau hilangkan segalanya, Ya Allah….’

Saya menoleh ke kiri berhampiran kepala jambatan, hanya khemah di pasang mengganti bumbung rumah yang entah ke mana. Rumah sudah tinggal separuh. Alhamdulillah, masih ada ruang yang Allah berikan untuk mereka terus memeriahkan bumi Allah ini. Dalam bercerita, mereka masih mampu tersenyum. Dalam berduka, mereka masih mampu bercerita… Allahu Allah…..

Sejenak saya mengkoreksi diri, saya hanyut lagi. Tambahan pula, anak kecil sudah didukung suami. Beliau dan  rakan-rakan masih berkumpul meraikan pakcik yang bercerita itu ini. Cerita yang sepatutnya sedih, diceritakan seperti berkongsi berita gembira. Suka hatinya ada yang sudi mendengar.


Sukahati nampaknya penduduk kampung bila ada orang jauh datang merisik khabar. Gembiranya mereka kerana masih mampu berdiri di situ dengan semangat yang tidak luntur. Namun, dalam hati mereka, hanya Allah yang Tahu…. Berat mata yang memandang, berat lagi bahu yang memikul. Sayu hati insan yang hanya mendengar sahaja, sayu lagi hati dan jiwa insan yang berkata dari apa yang dirasa…. Allahu Allah….  

No comments:

Post a Comment